Αντιμετωπίζοντας την κατάθλιψη και τρόποι αυτοβοήθειας Αντιμετωπίζοντας την κατάθλιψη και τρόποι αυτοβοήθειας
Δημακάκου Βέρα Written by Φεβ 28, 2014

Αντιμετωπίζοντας την κατάθλιψη και τρόποι αυτοβοήθειας

Η κατάθλιψη αποτελεί μια από τις πιο συχνές ψυχικές διαταραχές με σοβαρές επιπτώσεις στη ζωή του ατόμου.
Μπορεί να επηρεάσει όλες τις ηλικίες ξεκινώντας από την παιδική ηλικία μέχρι και την τρίτη ηλικία.


Η κατάθλιψη δεν οφείλεται σε προσωπική αδυναμία ή σε κάποιο στοιχείο της προσωπικότητας του ανθρώπου.
Η κατάθλιψη μπορεί να σχετίζεται με άσχημες και τραυματικές εμπειρίες της ζωής, όπως π.χ η απώλεια της δουλειάς, ο θάνατος κάποιου αγαπημένου προσώπου, ένα διαζύγιο όπως επίσης και οι καταχρήσεις ή κάποια σοβαρή ασθένεια είναι λόγοι που μπορεί να οδηγηθεί κάποιος σε κατάθλιψη. Φυσικά και εδώ η κληρονομικότητα έχει τη σημασία της.
Η Κατάθλιψη εμφανίζεται με μία σειρά από συμπτώματα που επηρεάζουν πολλούς τομείς της ζωής του ατόμου.
Τα συμπτώματα αυτά δεν είναι απαραίτητο να παρουσιάζονται όλα μαζί αλλά τουλάχιστον τέσσερα από αυτά και σε σταθερή χρονική διάρκεια για δύο εβδομάδες τουλάχιστον ή και πιο πολύ.

Τα συμπτώματα λοιπόν που αναγνωρίζουμε στην κατάθλιψη είναι τα εξής:

• Κανένα ενδιαφέρον ή ευχαρίστηση σε πράγματα για τα οποία το άτομο βίωνε ικανοποίηση.
• Αίσθημα αναξιότητας ή ενοχής.
• Ξέσπασμα σε κλάμα χωρίς λόγο.
• Προβλήματα ύπνου. Το άτομο ή κοιμάται πολλές ώρες ή δεν κοιμάται καθόλου ή επίσης κοιμάται και ξυπνάει πολλές φορές κατά τη διάρκεια την νύχτας.
• Αίσθημα λύπης ή κενού.
• Αίσθημα κόπωσης και μειωμένης ενέργειας.
• Διαταραχές της όρεξης. Το άτομο χάνει τελείως την όρεξη του για φαγητό και χάνει βάρος ή το αντίθετο τρώει συνέχεια και αλόγιστα σαν αποτέλεσμα την αύξηση βάρους.
• Έντονη δυσκολία να αποφασίσει για πράγματα καθημερινότητας.
• Έντονο άγχος καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας με αίσθημα δυσφορίας.
• Σκέψεις γύρω από τον θάνατο ή την αυτοκτονία.
• Απουσία σεξουαλικής διάθεσης.

Η κατάθλιψη μπορεί να αντιμετωπιστεί με φάρμακα ή με κάποια θεραπευτική προσέγγιση όπως η ψυχοθεραπεία καθώς επίσης και με συνδυασμό και των δύο.
Τα άτομα τα οποία παρουσιάζουν κάποια από τα συμπτώματα κατάθλιψης πιστεύουν πως μπορούν μόνα τους να ξεπεράσουν την κατάθλιψη, δεν αποκλείω φυσικά πως αυτό δεν μπορεί να συμβεί. Απλά όταν αυτά τα συμπτώματα είναι έντονα και καθιστούν το άτομο δυσλειτουργικό πλέον στη ζωή του τότε χρειάζεται η βοήθεια κάποιου ειδικού ώστε να προλάβει την κατάθλιψη από το να γίνει σοβαρή ή χρόνια και επίσης σε περίπτωση που υπάρχουν σκέψεις αυτοκτονίας μπορούν να αντιμετωπιστούν με μεγαλύτερη ασφάλεια με την βοήθεια ενός ειδικού.

Κάποιες συμβουλές που ίσως βοηθήσουν είναι οι εξής :

• Συμβιβάσου με τον εαυτό σου. Μην περιμένεις να κάνεις όλα αυτά που συνήθιζες να κάνεις.
• Μην πιστέψεις και μην δίνεις μεγάλη σημασία στις αρνητικές σου σκέψεις, όπως ότι εσύ φταίς ή ότι περιμένεις να αποτύχεις. Αυτές οι σκέψεις είναι κομμάτι της κατάθλιψης σου.
• Να αποφεύγεις όσο το δυνατόν περισσότερο και για ένα σημαντικό διάστημα ανθρώπους που σου προκαλούν αρνητικά συναισθήματα και άσχημες σκέψεις, αυτή την περίοδο χρειάζεσαι δίπλα σου μόνο θετικούς ανθρώπους!
• Μην διστάσεις να ζητήσεις την υποστήριξη της οικογένειας σου και των φίλων σου, είναι εκεί για σένα και μπορούν να σε βοηθήσουν!
• Να συμμετέχεις σε δραστηριότητες που σε κάνουν να νιώθεις καλά με τον εαυτό σου .
• Απόφυγε καταχρήσεις ουσιών και αλκοόλ καθώς και τα δύο επιδεινώνουν την κατάθλιψη.
• Ένας καλός μηχανισμός άμυνας είναι η αντικατάσταση. Όταν κάνεις λοιπόν μια αρνητική σκέψη, αντικατέστησε την με μια αισιόδοξη σκέψη ή με κάτι που σου προκαλεί ευχαρίστηση. π.χ οραματίσου θετικές πραγματικότητες όπως τον εαυτό μας με υγεία και ζωντάνια, τον εαυτό μας με αυτοπεποίθηση και αυτοπαραδοχή, κ.α
• Βρές κάποιο καινούριο χόμπι ώστε να κάνεις έναν καινούριο κύκλο γνωριμιών.
• Τέλος, να θυμάσαι πως πρέπει να κάνεις υπομονή, τα συμπτώματα της κατάθλιψης δεν υποχωρούν από τη μία στιγμή στην άλλη. Όλα θα πάνε καλά!

Συμπληρωματικά ,κάποιες τεχνικές για χαλάρωση που βοηθάνε πολύ είναι :

• Οι ασκήσεις αναπνοής.
• Η χαλάρωση των μυών. Συγκεντρωνόμαστε στα διάφορα σημεία του σώματος, χαλαρώνοντας τα συνειδητά. Σφίγγουμε με ένταση κάθε φορά έναν έναν μυ και στη συνέχεια εγκαταλείπουμε αυτή την ένταση ώστε να ξαναβρεί ο μυς την φυσική του, χαλαρή κατάσταση.
• Μετράμε προς τα πίσω αργά, σταθερά και με συγκέντρωση.
• Μεταφέρουμε νοερά την σκέψη μας σε ένα όμορφο μέρος και προβάλλουμε θετικές εικόνες που θα θέλαμε να συμβούν στη ζωή μας.

Για το Sugar Mama,

Δημακάκου Βέρα Ψυχολόγος- Ειδική παιδαγωγός

sugarmamagr instagram

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ...

Join Us!

  • Μην μείνετε απλά στην περιήγηση του SugarMama... ελάτε στην παρέα μας, μοιραστείτε φωτογραφίες από τα γενέθλια και την βάπτιση των παιδιών σας, στείλτε μας τις πιο νόστιμες συνταγές σας, δείξτε μας τις πιο πρωτότυπες κατασκευές σας, πείτε μας την γνώμη σας, μοιραστείτε μαζί μας μια οικογενειακή σας εμπειρία, είστε επαγγελματίας του χώρου στείλτε μας τα άρθρα σας... και εμείς αφού το επιμεληθούμε θα το δημοσιεύσουμε!
  • Για οποιαδήποτε απορία επικοινωνήστε μαζί μας στο Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Top
Για να σου εξασφαλίσουμε μια κορυφαία εμπειρία, στο site μας χρησιμοποιούμε cookies. Επίλεξε «x» για να αποδεχτείς και να συνεχίσεις ή «More details...» για περισσότερα πριν αποδεχτείς. More details…